Inhoud van de training

Mindful2Work bestaat uit 6 wekelijkse bijeenkomsten van 3 uur en één terugkombijeenkomst, 8 weken na afloop van de training. Maximaal 6-8 deelnemers per groep. Elke bijeenkomst kent dezelfde opbouw o.b.v. de drie pijlers van de training:

Bewust bewegen

We starten buiten, met een combinatie van (snel)wandelen/licht joggen en lichte oefeningen (uiteraard aangepast naar wat voor jou mogelijk is). Voor de oefeningen thuis kun je zelf de vorm van bewust actief bewegen bepalen (bijv. hardlopen of joggen, stevig wandelen, fietsen). Actief bewegen houdt je fit en geeft energie. Daarnaast heeft lichaamsbeweging (m.n. in de buitenlucht) een bewezen positief effect op de afname van stress, depressieve gevoelens en angst.

Yoga

Terug in de trainingsruimte vervolgen we met een aantal lichte yogahoudingen, afkomstig uit de yin yoga. De houdingen zijn gefocust op de belangrijkste lichaamsdelen die met stressklachten in verband worden gebracht, zoals de (onder)rug, schouders en nek. Het gaat om een vast aantal lichte oefeningen, die je makkelijk zelf thuis kunt doen. Deze oefeningen hebben als doel om spanning los te laten en het herstellend vermogen van het lichaam te bevorderen. In het Mindful2Work-werkboek worden alle houdingen duidelijk beschreven en geïllustreerd.

Mindfulness

Het laatste deel van elke bijeenkomst staat in het teken van een serie eenvoudige, maar krachtige Mindfulness oefeningen, die je kun integreren in je dagelijks leven. Patronen van angst, stress, somberheid en uitputting kunnen hiermee doorbroken worden. De oefeningen zijn deels gebaseerd op de traditionele Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) en Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) programma’s.


https://www.lannoocampus.nl/nl/mindful2work-werkboek


Voor sommigen kan het een drempel zijn om deel te nemen in een groep. Zeker als je je toch al somber en niet fit voelt. De praktijk leert echter dat deelnemers het meestal prettig vinden om te ervaren dat issues waar zij in het werk of privé tegenaan lopen, vaak universeel zijn.

Data en locatie

Startdata 2021: in overleg en afhankelijk van de recente Covid-maatregelen

Aantal: 6 bijeenkomsten, en één terugkombijeenkomst

Dag: vrijdag

Tijdstip: 10.00 - 13.00 uur

Locatie: Naar Zee Yoga, Bert Haanstrakade 102, Amsterdam Ijburg


Kosten

Prijs per deelnemer €575 (incl. werkboek en meditatie audio). €875 excl. btw voor bedrijven)

Je kunt op eigen gelegenheid deelnemen aan de Mindful2Work training, of op verwijzing van je werkgever/bedrijfsarts.

Overleg met je werkgever in hoeverre de kosten van de training eventueel worden vergoed. Deze training wordt niet vergoed door zorgverzekeraars.

Het doen van de verschillende oefeningen, ook al stond ik er in eerste instantie wat sceptisch tegenover, hebben me opgeleverd dat ik meer inzicht heb in mijn eigen mogelijkheden om tot rust te komen en meer bewust handel tijdens stresssituaties.


Het sportgedeelte waar het mee begint maakt je vooral even los, zowel fysiek als geestelijk, zodat je uit je stramien bent, en dat is een prima gevoel. En als je dat gedaan hebt, dan ga je met yoga op een andere manier lichamelijk door, om dan vervolgens te eindigen met de mindfulness-meditaties. Het is een hele mooie flow.